NijKerkmuziek heeft als doel om op doordeweekse avonden momenten te creëren om – vanuit het leven van alledag – te bidden, te zingen, te lezen en stil te worden. We willen Nijkerkers verbinden rondom de schoonheid van klassieke kerkmuziek in een klassiek-liturgische setting.
Interkerkelijk Er zijn veel verschillende kerken in Nijkerk actief. NijKerkmuziek hoopt mensen in al die gemeenschappen – en daarbuiten – met elkaar te verbinden. Daarom werken we samen met een aantal Nijkerkse kerken. De vieringen zijn niet gebonden aan één plek maar vinden plaats in verschillende kerkgebouwen. Leden van de gemeentes waar NijKerkmuziek te gast is, verlenen hun medewerking aan de vieringen. Belangrijke momenten De vieringen vinden plaats op belangrijke momenten in het kerkelijk jaar, zoals de adventsperiode – de periode voor Kerst – en de veertigdagentijd – de periode voor Pasen. We willen ook minder bekende hoogtijdagen – zoals Epifanie – markeren. NijKerkmuziek organiseert de vespers op doordeweekse dagen en probeert bestaande initiatieven en vieringen niet in de weg te zitten. Gang door het jaar NijKerkmuziek streeft ernaar om de vieringen geen losse evenementen te laten zijn. Daarom proberen we zowel qua vorm als qua inhoud een duidelijke lijn te creëren. Inhoudelijk laten we ons leiden door teksten, liederen en muziek die passen bij het moment van het kerkelijk jaar. Verder hanteren we een vaste vorm. De meeste vieringen zijn vormgegeven als avondgebeden/vespers. Dat is een oude vorm die zijn oorsprong heeft in het getijdengebed van de kloosters, maar ook terugkomt in bijvoorbeeld de Choral Evensongs die in Engelse kathedralen plaatsvinden. Muzikaal Muzikale schoonheid speelt voor veel mensen een belangrijke rol, zeker ook als het gaat om geloof. Door de eeuwen heen hebben mensen uit de christelijke traditie veel mooie muziek voortgebracht. We streven ernaar om mensen samen te brengen rondom de schoonheid van die klassieke kerkmuziek. Om dat vorm te geven werken we zoveel mogelijk samen met goede musici, zangers en koren. |